Welkom op de website
van Reinhold Korst

Inbouwen MFL stuur BMW e36

Deel 1 onderdelen

Ik wil bij deze een DIY maken van het inbouwen van een multifunctioneel stuur(MFL). Ik heb hier vele uren onderzoek werk in zitten en ik probeer zo goed en duidelijk mogelijk uit te leggen wat ik allemaal heb gedaan en jullie kunnen achteraf bij me terecht voor vragen en of opmerkingen.  Ik ga er eerst over hebben wat ik allemaal heb aangeschaft. Er zijn vele varianten van sturen te verkrijgen van 3 spaaks tot 4 spaaks. Oudere modellen werken met een aparte MFL module jongere sturen werken zonder deze module. Ik heb gebruik gemaakt van een 4spaaks stuur uit een E38 met MFL module.  Er zijn ook verschillende airbag modules te verkrijgen voor jongere modellen heb je dubbele aansluitingen en deze moet je niet hebben. Daarbij heb ik ook gebruik gemaakt van een cruisecontrol module uit een e38. Eerst even op een rijtje wat ik heb aangeschaft

- MFL 4spaaks stuur
- Sleepring met 7 draden
- MFL module ( 61358352494 )
- cruisecontrol module ( 65718375497)
- cruisecontrol dashboard schakelaar
- cruisecontrol motor
- bouwden kabel
- BMW Radio CD43

De meeste onderdelen heb ik via Ebay vanuit Amerika of Duitsland laten overkomen ik had ook stakkers nodig deze heb ik uit sloopauto`s gehaald. Let bij de cruisecontrol module er wel even op het nummer er zit verschil in welke weet ik niet maar deze uitleg gaat over deze module. Ik heb daarbij een dashboard schakelaar gemonteerd om de cruisecontrol in stand-by te zetten en heb ook hiervoor een controle lampje gemonteerd. Zonder deze schakelaar werkt de cruisecontrol niet later meer hierover. De cruisecontrol motor die ik heb gebruikt komt uit een E34 maar deze kun je uit verschillende modellen gebruiken wel even aan denken dat je hiervoor wel een goede bouwden kabel neemt. Er zijn verschillende maten en aansluitingen. ook moet je even naar je gaskleppenhuis kijken er zijn modellen met een dubbele aansluiting en als je deze hebt ben je klaar heb je deze niet dan moet je deze ook nog hebben.
Het moeilijkste gedeelte en het meest werk zit hem in de cruisecontrol hier moeten de meeste aansluitingen worden gemaakt voor de bedrading van de cruisecontrol motor in de motor ruimte moet je eigenlijk een 2de man er bij hebben voor de rest kun je alles alleen af. Verder ben je nodig:

ratel met dop 17 en dop 10
torx schroevendraaier set
ster schroevendraaier
spanningzoeker
multiemeter
soldeerbout met tin
isolatie tape
bedrading

Verder heb ik alle aansluitingen en verbindingen die ik moest maken gesoldeerd en heb geen gebruik gemaakt van andere verbinding stukken, Dit alleen om te zorgen dat ik goede verbindingen kreeg om later geen storingen te krijgen. Je hebt ook klemmen die je met een tang moet aan knijpen maar daar beschadig je de draden mee dus niet gebruiken.

Deel 2 Het stuur monteren

Bij het (de)monteren van het stuur even rekening er mee houden dat je eerst de accu los koppelt dit is inverband met de airbag en dat je geen storing achteraf krijgt en dat je airbag lampje blijft branden. en denk er ook even aan om de wielen recht te zetten dan krijg je later je andere stuur er ook weer recht op. 
Om de airbag te demonteren kun je doormiddel van 2 torx schroeven aan de achterkant van het stuur los te draaien en dan kun je de airbag los halen van het stuur.  
  Je moet dan de airbag stakker los halen en de massa draad. Je moed ook de beschermkap onder het stuur los halen daar zit ook de stakker van het stuur en de airbag deze moeten ook los. Dan kun je de stuur los halen deze kun je doormiddel van een dop17 de bout los draaien en dan kun je het stuur zo naar je toe trekken. 
Aangezien ik dezelfde model stuur weer terug kreeg kon ik alles in omgekeerde volgorde weer terug zetten, maar als je een driespaak stuur krijgt werkt de montage iets anders hoe kan ik niet vertellen maar ik denk dat dat allemaal vanzelfsprekend is. Je moet er wel aan denken dat als je het stuur weer monteert dat je de slipring er op hebt zitten deze ring komen 6 draden uit zie foto van de slipring in volgende deel. Dit is nodig voor je stuur bediening hierbij heb je meerdere draden nodig.

Deel 3 stuur aansluiten

Zoals jullie al hebben gelezen heb ik een stuur gemonteerd die gebruik maakt van een MFL Module en heb hierbij een schema gemaakt over de aansluitingen.
  Dit zijn de aansluitingen van de module.

Zoals jullie al hebben gelezen heb ik een stuur gemonteerd die gebruik maakt van een MFL Module en heb hierbij een schema gemaakt over de aansluitingen. Dit zijn de aansluitingen van de module
Pin 1 - Dit is de 12volt aansluiting heb ik van de remsachakelaar af gehaald 
Pin 2 - Massa aansluiting 
Pin 3 - Deze gaat naar Pin 2 van de slipring stuur
Pin 4 - Deze gaat naar Pin 1 van de slipring stuur
Pin 5 - Deze gaat naar je cruisecontrol module Pin 24
Pin 6 - Deze gaat naar de aansluiting van je BMW Radio Pin 7 (niet alle radio`s zijn geschikt)zie foto onder schema voor stekker
Pin 7 - Deze komt vanaf slipring stuur Pin 3 dit is de signaalkabel 


Aansluitingen van de slipring zijn als volgt

Pin 1 - Massa vanaf de MFL module Pin 4
Pin 2 - Spanning vanaf MFL module Pin 3
Pin 3 - Signaal naar MFL module Pin 7
Pin 4 - Verlichting voor knoppen heb ik achter de radio weg gehaald Pin 13 (draad Grijs/Rood)
Pin 5 - Deze word niet gebruikt
Pin 6 - Claxon zoals ook bij oude slipring stuur
Hieronder een foto van de stakker slipring
  Deel 4 cruisecontrol monteren

Zoals jullie al hebben gelezen heb ik een cruisecontrol ingebouwd van een E38 in vele opzichten is deze gelijk aan een van een E36 maar kan deze niet worden bediend met de stuurhendel van een E36. Als je een originele cruisecontrol er in hebt moeten er alleen in de stekkerverbinding wat draden worden omzetten,
Ik ga hier uitleggen hoe je de cruisecontrol moet aansluiten voor een auto waar geen cruisecontrol op zit maar ik geef ook aan welke draden je moet ompluggen van de oude module naar de nieuwe module. Ik begin met de schema daarna de uitleg. Daarbij moet je het dashboard kastje ook demonteren dat kan doormiddel van 6 kruiskop schroeven en onder het lampje zit een schroef daar ben je dop 10 met ratel nodig. Het monteren later gaat wat moeilijker omdat bij sommige auto`s het dashboard kastje ook op de centrale vergrendeling zit aangesloten en dan moet je de pen van de vergrendeling weer in het slotgat moet krijgen en dat is moeilijk te zien.

Hieronder de schema van de cruisecontrol module
  
   
   
   
   
   
   Ik heb de bedrading genummerd met rode cijfers en daarover ga ik nu uitleggen hoe je deze moet aansluiten  1 - Dit is de massa draad voor de dashboard schakelaar
2 - Dit komt op de verlichting kun je dezelfde draad gebuiken die ik ook eerder hebt gebruikt voor verlichting van het stuur
3 - Deze draad komt op pin 22 van de cruisecontrol module en pin 5 van de schakelaar
4 - Dit is de signaal draad pin 24 deze verbind je met de MFL module pin 5
5 - Deze kun je gebruiken voor een controle stand-by lampje, hiervoor heb ik een controle lampje die ongebruikt was op de tellerunit hier kom ik later nog op terug
6 - Deze aansluiting is voor motor toerental signaal hiervoor kun je achter de tellerunit van de witte stakker pin 20 gebruiken
7 - Snelheid signaal hiervoor kun je achter de tellerunit de blauwe stakker pin 2 gebruiken
8 - Deze verbind je met je schakelaar koppeling pedaal. Bij auto`s met een automaat verbinden met massa
9 - Deze verbind je met je rempedaal en gebruik je pin 2 van je remschakelaar
10 - Deze is voor de stroomvoorziening heb ik ook van de rempedaat pin 1 afgehaald netzoals de MFL module
11 - Deze verbind je met massa zoals pin 6 van de dashboard schakelaar
12 - Deze verbinding is voor de cruisecontrol motor bij mijn motor was pin 2 gebruikt maar er zijn ook motors waar pin 2 niet word gebruikt en dan heb je pin 7 en gebruik je deze
13 -Spreekt voor zich zelf
14 -Spreekt voor zich zelf
15 -Spreekt voor zich zelf
16 -Spreekt voor zich zelf
17 -Spreekt voor zich zelf
18 -Massa van de cruise control motor deze kun je onder de motorkap aansluiten
19 - Deze werkt bij mij niet gebruik maar als hier wel een aansluiting op zit dan sluit je deze aan op pin 11 van de cruisecontrol module en word pin 2 niet gebuikt.

Als je deze cruisecontrol wild inbouwen maar zonder het stuur ben je een stuur hendel nodig van het zelfde model auto en dan kun je dit ook werkend krijgen.

Als je al standaard een cruisecontrol in je E36 hebt zitten moet je de unit vervangen door de unit die ik omschrijf, je kan dan de meeste bedrading weer gebruiken maar je moet wat extra draden aanleggen en wat draden anders aansluiten.
3 -moet je extra aanleggen
4 -moet je extra aanleggen
5 -moet je extra aanleggen
7 -moet je extra aanleggen 
9 -rem moet je van pin 15 naar 21

Als je het zo aansluit en je hebt de stuur gemonteerd moet alles werken.

Ik zou nog even terug komen op het controle lampje. Voordat je de cruiscontrol kunt gebruiken moet je deze doormiddel van de dashboard schakelaar stand-by zetten en als je het controlelampje aansluit kun je doordat het lampje brand zien dat hij stand-by staat. Ik heb voor dit lampje een ongebruikte vak gebruikt in de tellerunit deze zit tussen de controle lampje van autogordel en ABS zie foto
  Je zit dat het een zwarte vlakje is en deze is niet licht doorlatend dus je kunt nog niet zien dat het lampje brand, ik heb zelf een stukje van het zwarte weg gekrast en je kunt het lampje bij mij zien branden. Ik heb stikker met een logo laten maken bij een bestikkerings bedrijf. 
Zie foto`s
  Model en kleur is iets anders dan wat standaard bij een e36 hoort maar ik vind dit goed genoeg.
Als er belangstellende zijn voor ook deze stikker dan zijn ze bij mij te bestellen.

De cruisecontrol module heb ik achter het dashboard kastje gemonteerd daar zit een lege vak(bij mij wel bij andere modellen weet ik niet) Dat is eigenlijk de originele plek voor de module. zie foto
  Verder heb ik de dashboard schakelaar gemonteerd naast de knoppen van de stoelverwarming in de middenconsole, deze schakelaar is in de breedte goed van maat en past er zo in maar in lengte is hij iets te kort en past er niet mooi in dus heb ik de schakelaar aan de onderkant vast gekit zodat je deze er niet doorheen kan drukken.  Verder word de motor van de cruisecontrol naast het luchtfilterhuis gemonteerd en ben met de bekabeling vanonder het dashboard onder de zekeringen door gegaan. Om deze bekabeling er door te krijgen moet je de zekeringkast los halen en toen heb ik met een trekveer door de kabelboom de draden vanonder het dashboard door getrokken naar de motor ruimte(heb ik even hulp bij gehaald)
Foto van de plaats van de cruisecontrol motor.
  Foto waar de bedrading onder de zekeringkast vandaan komt.  Hieronder nog een foto van het gaskleppenhuis waar je de aansluitingen hebt van de gaskabel gaspedaal en de kabel van de cruisecontrol motor.  Deel 5 testen

Ik heb voor het testen niet het complete dashboard gemonteerd maar gewoon alles opengelaten maar wel de tellerunit gemonteerd ener wel goed op gelet dat ik het stuur vast heb zitten en de airbag ook vast heb zitten samen met de stakkers. Verder heb ik alle stakkers na gekeken of alles vast zat en dat ik bij de pedalen geen draden had hangen waar ik met de voeten ik kon blijven hangen. Daarna heb ik de accu gemonteerd en kon het testen beginnen eerst heb ik gecontroleerd of de verlichting op stuur en nieuwe schakelaar werkten, toen heb ik gecontroleerd of de radio via het stuur was te bedienen. Als dit werkt dan weet je voor je gaat rijden dat het stuur spanning heeft. Toen heb ik de cruisecontrol in stand-by gezet en gecontroleerd of het lapje ging branden, toen dit functioneerde heb ik de auto gestart en ben gaan rijden. De cruisecontrol werkt alleen als je sneller rijd dan 30km/h ik heb eerst een rustige weg op gezocht war ik rustig kon rijden zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen en ben niet sneller gaan rijden dan 50km/h en als het cruisecontrol werkt controleer dan ook of deze ook weer uitschakelt als je remt en de koppeling gebruikt. Als alles werkt kun je terug naar je huis of werkplek en kun je alles verder afmonteren en afwerken.